Khamis, Disember 31, 2009

Majlis Pertunangan..

Assalamualaikum...& SELAMAT TAHUN BARU 2010, semoga tahun 2010 ini Allah s.w.t akan memberi kita semua kesihatan yg baik serta rezeki yg melimpah ruah..insyaAllah.
Sebenarnya hari ini zana nak n3kan gambar2 masa majlis pertunangan anak perempuan my BIL lawannye dgn orang Segamat yg berlangsung pd 26 Dis. 2009 dikampung..buat kat rumah mentualah..agak meriahlah jugak..mcm kenduri kawinlah pulak...ok !! jom ler, kite tengok gambarnye ye.
Ikutkan pada gubahan hantarannya bertemakan warna hitam dan putih..sorry lerr gambarnya agak blur sikit heheeh...
yang ini pulak..cincin untuk lelaki....
antara.......
Hantaran dari pihak lelaki pulak bertemakan warna emas aka GOLD dlm peti lagi...tu
haa..yg inilah orangnya..cantikkan secantik namanya Suraya...

Selasa, Disember 29, 2009

Ayam Masak Madu...


Salam kawan2.. pagi nie..pikir punya pikir nak masak ape x de iedia..tngok2 kat aisbox..tu nampaklah daging ayam, nie yang buat lauk "Ayam Masak Madu"...anak2 pulak memang menyukainya...selain sop ayam / ayam tu digoreng aje mcm ayam KFC tu...mmglah dia org punya faverot..hheh..heh, sorilah yea ari nie tunjuk piyok lak x sompek den nak isi dlm mangkuk...dah lambek nie nak p kojo, layan je lerr...resepinya k......
Bahan2nya:
  • 300gm daging ayam yang telah dipotong kecil
  • 1 batang serai dititik
  • 1 lembar daun pandan disimpul
  • 1 labu bawang besar dipotong bulat
  • 2 biji bawang putih dihiris nipis
  • 1 cm halia dihiris halus
  • 1 biji buah tomato dibelah 4
  • 2 sb cili mesin
  • kicap manis & sos tomato secukupnya
  • 3 sb madu
  • sedikit air

Cara menyediakannya:

  1. First ayam tu mestilah digoreng dulu..mcm goreng ayam tu..taruk garam & serbuk kunyit (tp zana tambah dgn 2 sb tpg serbaguna) sehingga masak.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan serai bersama daun pandan sehingga naik aromanya...
  3. Masukkan bawang besar, bawang putih dan halia dikacau sebati, biarkan sehingga bwg tu layu barulah masukkan cili mesin dan dikacau sebati ~ biarkan sebentar
  4. Masukkan kicap manis, sos tomato secukupnya diikuti dgn madu ~ kacau sebati dan tambahkan sedikit air.
  5. Akhir sekali masukkan buah tomato bersama ayam yang telah digoreng tadi dan digaul lagi..rasanya sudah cukup dan x perlu lagi buh garam, tutup api dan lehlah dihidangkan..

Isnin, Disember 28, 2009

Popia Udang Kering


Salam semua..dan selamat pagi...dah tiga hari zana x update blog nie kan...cuti hujung2 minggu nie memang bizi sekali, balik kg ade majlis pertunangan anak saudara, kenduri kahwin sana sini dan macam2 lagilah!..Hari ini menu sarapan pagi zana simple aje.."Popia Udang Kering"..,resepinya zana cedok kat gobok kak ummi..lagi, he...heek terima kasih kak ummi kerana kongsi resepi yg mudah nie..copy ajer ye kak
Bahan2nya:
  • 15 keping kulit popia/secukupnya
  • 1/2 biji timun - dihiris halus2
  • 1/2 biji carrot - dihiris halus2
  • 1/4 biji sengkuang - dihiris halus2
  • sedikit daun salad -dihiris halus2
  • 1 sudu besar udang kering - basuh, toskan dan tumbuk2 sikit
  • 2 sudu besar tepung serbaguna

Cara Menyediakan:-

  1. Dalam bekas, gaul rata timun, carrot, sengkuang dan daun salad.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Sambil itu, gaulkan udang kering tadi dengan tepung serbaguna, dan gorengkan hingga agak garing.
  3. Angkat dan campurkan dalam mangkuk sayuran tadi. Gaul rata.
  4. Sediakan kulit popia, letak sayuran sebagai inti di tengah-tengah dan gulung. Lekatkan bahagian hujungnya dengan membasahkan dengan sedikit air.
  5. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng popia dengan api sederhana perlahan hingga agak kekuningan. Angkat dan toskan.

Khamis, Disember 24, 2009

Bingka Tepung Beras..


Salam..."Bingka Tepung Beras", resepi nie zana ambik dari dapur kak ummi/kak jun...resepi asalnya dari Kak Fida MyR..bahan2nya mudah aje so...zana cuba buat mlm tadi, memang sedap. Musim cuti2 sekolah nie, buat ape2 aje semuanya laku..kan. Tkasih pada cik kak2 nie, hehee...zana copy je yea kak ummi...
Bahan:- (loyang 8x8x3 inci)

  • 1500 ml santan (dari 2 biji kelapa) (*akak guna santan kotak 1000 ml + 500 ml air)
  • 250 gm gula pasir (akak kurangkan 235 gm saja)
  • 250 gm tepungberas (cap Gajah)
  • 50 gm tepung Hoen Kue (warna putih)
  • 1/2 st. esen vanila
  • 1 sk. garam

Cara-Cara:-

  1. Satukan kesemua bahan dan kacau hingga sebati dan ditapis.
  2. Masak adunan hingga pekat dan berkilat (hendaklah dikacau sentiasa supaya tidak berkerak).
  3. Tuangkan aduann ke dalam loyang yang beralas daun pisang atau setakat disapu minyak aje.(zana alas dgn daun pisang)
  4. Bakar dalam oven dengan api grill dulu hingga permukaan kuih garing sikit atau berkulit, kemudian bakar dengan api bawah hingga masak pada suhu 180C lebihkurang 30 minit. (*note - akak bakar 30 minit api atas (grill), then 30 minit api bawah sj, then 10 minit lagi api atas n bawah)
  5. Biarkan kuih benar2 sejuk baru dipotong dan dihidangkan. Kuih ni agak lembik ketika masih panas dan akan keras sedikit bila telah sejuk tapi memang lembut bila dimakan.

Rabu, Disember 23, 2009

Sambal Udang


Sambal Udang....lama sungguh zana x buat...yumm..yumm..sedap sekali, selalunya zana memasak pd waktu pagi seblm pegi kerja. Ini adalah menu mkn t/hari buat anak2 dirumah kena pulak dengan sop ayam..memang fav. mereka. W/pun ramai yang dah tau..zana letak jugaklah rezepinya..
Bahan2nya:
  • 15 ekor udang serdahana besar~yg telah dibersihkan
  • 1 biji buah tomato dibelah 4
  • 1 labu bawang besar dibelah 6
  • 5 biji bawang merah*
  • 2 biji bawang putih*
  • sedikit belacan* (bhn * ditumbuk halus)
  • 1 sk pes asam jawa adabi + sedikit air
  • 5 sb cili mesin/giling
  • rasakan dgn sedikit garam & gula

Cara menyediakan:

  1. Panaskan minyak ~ tumis bahan tumbuk hingga naik aroma
  2. Masukkan cili kisar dan dikacau sebati ~ biarkan sehingga cili agak masak
  3. Masukkan udang dan dikacau lagi, kemudian barulah masukkan pes asam jawa bersama buah tomato dan bawang besar dan digaul rata.
  4. Rasakan dgn sedikit garam dan gula...
  5. Biarkan sebentar sehingga masak dan boleh ditutup apinya.
  6. Siap!! bolehlah dihidangkan....sedia utk dimakan.

Selasa, Disember 22, 2009

Kuih Serimuka


Salam semua...hai!!..jumpa lagi kita...hari nie zana nak paparkan pulak menu sarapan pagi zana dan keluarga semalam"Kuih serimuka". Jalan-jalan dan jenguk2 ke dapur kak {CT}...jumpalah resepi kuih serimuka pelangi..cantik dan menggoda u..Kebetulan bahan2nya ade dlm simpanan, zana pun buatlah..tp kuih serimuka biasa aje..x de lapis2 pun.!!resepinya zana C&P dari blog kak {CT}...thanks kak.. heehek..
Bahan lapisan bawah:
  • 2 1/2 cawan santan cair
  • 2 cawan beras pulut - cuci dan rendamkan 3 jam
  • 1 sudu teh garam

Bahan lapisan pelangi:

  • 2 cawan santan pekat
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 3 sudu makan gula pasir
  • Sedikit garamPewarna, kuning, hijau dan merah (ikut suka)

Cara membuatnya:

  1. panaskan periuk kukus hingga air mendidih.
  2. Masukkan semua lapisan bawah dalam loyang dan kukuskan.
  3. Apabila telah masak tekankan dalam loyang sehingga mampat. (CT alas loyang dengan plastik, agar senang nak keluarkan nanti).
  4. Bancuhkan semua bahan lapisan pelangi kecuali pewarna dan tapiskan.
  5. Bahagikan adunan lapisan pelangi kepada 3 mangkuk.
  6. Masukkan setiap mangkuk dengan satu warna.
  7. Kukus semula pulut yang telah dimampatkan.
  8. Lapiskan dengan warna merah dan kukus selama 10 minit. Buat lapisan seterus nya hingga habis.
  9. Apabila telah habis semua adunan kukus selama 30 minit. Sejukkan betul2 baru dipotong.
  10. Hidang kan untuk minum pagi atau petang. Selamat mencuba.

Isnin, Disember 21, 2009

Mini Apam Berinti Kelapa


Salam semua..apa khabar?..dah 3 hari zana tak update blog nie...hari ini zana nak kongsikan resepi "Mini Apam berinti kelapa"...nie, zana buat hari sabtu ari tu utk anak2 bekal dlm kereta bila p jalan2..actually inti kelapa nie zana dah ade..mak bekalkan masa balik kg minggu lalu...so kita tengok aje resepi apam ni...zana C&P dr myresepi... thanks tuan yg empunya resepi ni.
Bahan2nya:

  • 3 biji telur-dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum/tpg kek
  • 220 gm gula halus
  • 150gm susu segar/UHT
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete

Inti Kelapa:

  • kelapa parut
  • gula merah
  • 1 sudu teh tpg jagung-dibancuh dgn 1 sudu besar air
  • 2 helai daun pandan-pintal

Cara Menyediakan:

  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk.
  2. Pukul dgn menggunakan mixer pada kelajuan maxima selama 6-8 min.
  3. bahagikan kepada beberapa mangkuk & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  4. masukkan setiap warna ke dalam piping bag ( atau beg plastik yg bersih).
  5. Pipe kan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yg telah disusun didalam acuan (zana guna acuan kuih lompang)
  6. Masukkan inti kelapa
  7. Pipekan lagi adunan yg berlainan warna sehingga 3/4 penuh.
  8. Kukus didalam kukusan yg telah dipanaskan selama 10-15 min.

Khamis, Disember 17, 2009

Salam Maal Hijrah 1431


Assalamualaikum...sempena Maaj hijrah 1431 esok....
Di dalam kerendahan Hati, ada ketinggian Budi,
Di dalam kemiskinan Harta, ada kekayaan Jiwa,
Dalam gurau senda ada Khilaf dan Dosa.
Ada ketikanya Mata silap memandang, dan ada ketikanya
Telinga salah mendengar, Lidah terlanjur berkata-kata,
Fikiran Khilaf mentafsir & Hati silap menduga.
Maaf atas segalanya...dan Selamat Tahun Baru Hijrah 1431, semoga perjalanan hidup kita semua akan diberkatiNya...amin-amin yarabbal`alamin.

Rabu, Disember 16, 2009

Kari Kepala Ikan Sebarau..


Salam...kawan2..dah 2 hari zana tak update blog nie..hari ni..zana nak tempekkan resepi "Kari Kepala Ikan Sebarau"...pulak...hasil yg dibawa pulang oleh my hubby selepas 5 hari p memancing ke "Tasik Kenyir" bersama kawan2nya. Ini adalah menu makan malam kami sekeluarga...kena pulak dgn ikan masin...puh!! memang menyelerakan..jom layan aje...k
Bahan2nya:
  • Kepala ikan sebarau yang telah dibelah 2 dan dicuci bersih..
  • 1 labu bawang besar dihiris bulat
  • 2 biji bawang putih dihiris nipis
  • 2 inci halia dihiris halus
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 sk jintan manis
  • 1 biji buah tomato dibelah 4
  • 1 sk pes asam jawa adabi + sedikit air
  • 5 sb serbuk kari ikan babas
  • 4 cawan air
  • bendi/terung
  • garam secukup rasa

Cara menyediakannya:

  1. Panaskan minyak ~ tumiskan dulu jintan manis..diikuti bawang putih/besar/halia dan dikacau sehingga naik aroma.
  2. Masukkan setangkai daun kari bersama dgn buah tomato dan digaul sebati
  3. Masukkan serbuk kari ikan yg telah digaulkan bersama pes asam jawa dan sedikit air dan dikacau sebati.
  4. Kemudian barulah masukkan kepala ikan bersama secawan air dan biarkan ia mereneh sebentar...masukkan baki air
  5. Bila ia mereneh sedikit masukkan pula bendir/terung dan rasakan dgn sedikit garam...biarkan sehingga masak.
  6. Tutup api dan bolehlah dihidangkan....

Isnin, Disember 14, 2009

Blueberry Muffin


Salam semua..apa khabar?.. hari ini zana nak share resepi "Blueberry Muffin"..zana buat hari Sabtu lepas untuk minum ptg..resepinya zana C&P dari dapur k.liza kebetulan stok ade dlm simpanan....tkasih ye k.liza
Bahan A
  • 500gm tepung premixmuffin blueberry
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 st baking powder

Bahan B

  • 3 biji telur dipukul sedikit
  • 150ml minyak sayur
  • 200ml susu segar

Cara menyediakan:

  1. Panaskan oven 190'C [api atas bawah - jgn gunakan blower/kipas oven]
  2. Gaulkan bahan A supaya sama rata.
  3. Masukkan bahan B dan gaulkan sebati. [gunakan whisker saja]
  4. Masukkan adunan dalam acuan muffin kertas hampir penuh [kira2 80% acuan]
  5. Bakar selama 20 minit.6. Sejukkan dan hidangkan.

Jumaat, Disember 11, 2009

Spageti Tom Yam Goreng


Salam Pg Jumaat..& selamat bercuti pd mereka yg dok bekerja kat Selangor aje...eik...yg dok kat Selangor bekerja kat KL tu..wat2 lah keje..yea hehe...pagi nie zana buat "Spageti TomYam Goreng" untuk sarapan pagi zana dan anak2lah..hubby x de.. sumber zana dpt dari buku resepi keluaran Buku Prima..zana adjust sikit dianye bahan..
Bahan2nya:
  • 350gm spategi dicelur hingga lembut
  • 6 ekor udang sederhana besar
  • sepiring daging yang telah dipotong kecil
  • 2 biji bawang putih diketuk aje
  • 2 biji tomato di potong 4
  • 1 kiub perasa Tomyam
  • 2 sb sos tiram
  • 2 sb besar sos ikan (x ubuh pun sbb x de)
  • 2 batang sayur sawi dipotong
  • sedikit sayur kobis
  • sedikit hirisan lobak merah
  • sedikit garam dan gula

Cara menyediakan:

  1. Panaskan minyak tumiskan bawang putih dan tomato buah
  2. Masukkan kiub tomyam, sos tiram dan sos ikan dan dikacau rata
  3. Kemuadian masukkan sayuran dan biarkan sebentar
  4. masukkan spageti yg telah dicelur, dan digaul sehingga sebati
  5. Akhir sekali rasakan dgn garam dan sedikit gula..pabila masak blhlah dihidangkan...

Khamis, Disember 10, 2009

Roti Serikaya Crispy


Salam...semua..sarapan pagi nie..zana buat "Roti Goreng Crispy" resepinya simple sekali..dapat dari blog HaSue..thanks ye sue..bagi resepi yang mudah nie..memang sedap dimakan bila digoreng garing.., anak2 akak semuanya suka..disebabkan guna serikaya jadilah "Roti Serikaya Crispy" jangan maree..ye sue he..hee..
Bahan2nya:
  • 8 keping roti /( lebih pun x pe..)
  • Serikaya - Secukupnya
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin (akak taruk 1 sb)
  • 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning

Cara-caranya:

  1. Di dlm bekas, satukan tepung bersama marjerin, garam dan gula.
  2. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng), warnakan kuning dan ketepikan.
  3. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
  4. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
  5. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)

    sedap dimakan ketika panas2..kena pulak dgn air nescafe...

Selasa, Disember 08, 2009

Lemon Yogurt Muffin


Salam...semua, hari ini zana nak paparkan..tentang.."Lemon Yogurt Muffin"ku yang tak menjadi ni..x tau ape sleknye..terlebih kacau kot atau..ape..tapi rasanya..boleh dikatakan sedap jugaklah..!di dalamnya bersarang2 mcm kek sponge.., zana ni memanglah x penah wat muffin ni...disebabkan nak mencuba..kite watlah jugak. Resepinya zana C&P dari blog "kak rinnchan"~ tengok kak rinn wat muffinnya ehh!! naik cantik aje...x puas hati nie..nantilah! zana nak cuba buat lagi...tq kak rinn.
Sumber : Aunty Yochana
Bahan-bahan :
  • 200 gm self raising flour
  • 1 tsp baking powder
  • 1/2 biji lemon, perah jusnya
  • 1 cup (140ml) plain yoghurt
  • 100 gm castor sugar
  • 100 gm butter
  • 2 biji telur
  • Secubit garam
  • Sedikit parutan kulit lemon utk hiasan (zana guna almond slice)

Cara-cara:

  1. Cairkan gula castor dan butter secara double-boiler. Kacau menggunakan hand whisker sahaja. Sejukkan seketika.
  2. Campurkan yoghurt, jus lemon dan telur ke dalam bancuhan butter & gula tadi.
  3. Ayak tepung bersama baking powder dan secubit garam.
  4. Masukkan tepung ke dalam adunan butter dan kacau sekadar rata sahaja.
  5. Sudukan adunan ke dalam papercups dan bakar pada suhu 180ÂșC selama 20min -25min.

Isnin, Disember 07, 2009

Sambal Sardin VersiKu..



Salam pagi Isnin...hai!! hari nie..zana nak kongsi resepi sambal sardin nie..sebenarnya ini sambal sardin yang biasa zana buat tp kali nie tambahkan kentang dan petai..hee..bukan bermakna zana suka makan petai..disebabkan stok petai yg tak abis2 dlm peti ais tu..lah jadinye..
Bahan2nya:

  • 1 tin sederhana kecil sardin
  • 1 labu bawang besar di hiris bulat
  • 1 biji kentang dipotong ikut suka
  • 1/2 cwn petai yg telah dibuang kulit
  • 1 biji tomato dibelah 4
  • 4 biji bawang merah*
  • 2 biji bawang putih* (*~ditumbuk)
  • sedikit belacan*
  • sedikit air asam jawa /jus limau kasturi
  • 3 sb cili kisar/mesin
  • garam secukup rasa

Cara menyediakannya:

  1. Panaskan minyak..,tumis bahan tumbuk hingga wangi dan masukkan cili kisar dan kacau sehingga cili hampir masak, masukkan kentang supaya cepat empuk.
  2. Masukkan ikan sardin dan petai kemudian di gaul rata
  3. Pastu masukkan bawang besar bersama buah tomato
  4. Akhir sekali barulah masukkan air asam jawa/jus limau kasturi & sedikit garam


Ahad, Disember 06, 2009

Puding Roti & Epal


Puding nie.., zana buat untuk minum petang..rasanya sedap dan ade ump..resepinya ade dalam simpanan dan sumbernya dari CMG..
Bahan2nya:
  • 10 keping roti dipotong dadu
  • 2 cawan susu segar
  • 1 biji epal hijau (zana guna epal biasa) dipotong dadu
  • 1 biji lemon - parut kulitnya aje (zana guna separuh)

Bahan utk dikacau rata:

  • 135gm gula halus
  • 90 gm margerin dicairkan terlebih dahulu
  • 4 biji telur gred A (guna 3 biji)
  • 2 sk esen vanilla

Bahan utk diayak:

  • 50gm tepung gandum
  • 1/2 sk baking powder
  • 1/2 sk garam
  • 1/2 sk cinnamon (zana masukkan sikit aje, sbb x brp suka)

Cara menyediakan:

  1. Satukan roti dan susu segar, gaul rata dan biarkan terendam selama 5 minit.
  2. Masukkan bahan yang dikacau rata dan gaul hingga sebati.
  3. Masukkan bahan yang diayak dan gaul sehingga sebati, akhir sekali masukkan epal dan parutan kulit lemon. Kacau sehingga semua mesra.
  4. Masukkan kedalam acuan yang telah dilenser dgn mentega (zana guna loyang 8")
  5. Bakar dalam oven pada suhu 175`C selama 25 minit (bergantung pd oven msg2)

Daging masak ungkep..


Salam semua.. semalam zana cuba masak lauk nie..menu untuk makan malam..sumbernya zana ambil dari majalah Saji keluaran terbaru (dec 2009).
Bahan2nya:
  • 400gm daging dipotong kecil
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 cawan air
  • 3 helai daun salam (zana buh 1 je + 2 helai daun limau purut)
  • 2 batang serai dititik
  • garam secukupnya

Bahan kisar:

  • 10 biji bawang merah
  • 6 biji bawang putih
  • 4 biji buah keras (zana buh 3 bj je)
  • 2 sb ketumbar
  • 1 sk jintan manis
  • 1 sk lada hitam
  • 2 cm kunyit hidup (1")
  • 2 cm halia.

Cara menyediakan:

  1. Renehkan daging bersama bahan kisar dan serai
  2. Masukkan satu cawan santan dan air. Didihkan sehingga daging empuk dan kacau.
  3. Masukkan lagi lebihan santan, daun salam dan garam secukup rasa.
  4. Kecilkan api dan masak sehingga kuahnya pekat. Siap dan hidangkan.

Menu makan malam...daging masak ungkep, sup sayur & ikan kembong goreng..jempulah..!

Khamis, Disember 03, 2009

Lapis Roti Berdaging


“Lapis Roti Berdaging” nie, saya buat pagi td..bangun awal untuk wat mende nie...memang mengenyangkan…sodap!!!Resepi ini saya cedok dari gobok kak ummi tapi haku..buatnya ikut versi ku..lah..jangan marah yea kak ummi..he..hee..nanti kena jual!!!…
(penyediaan mkn utk 6-8 org)
Bahan2 utk lapisan daging:
  • 400gm daging cincang ready made (Ramlee)
  • 3 biji kentang didadu
  • 2 biji bwg besar didadu
  • 2 biji bwg putih dicincang
  • 1 sb rempah kari
  • 1 sb rempah kurma
  • 1 sb mix herb
  • 1 sb sos tiram
  • minyak untuk menumis
  • Garam secukup rasa

Bahan2 utk lapisan roti:

  • 20 kpg roti gardenia
  • 3 cwn fresh milk
  • 3 biji telur
  • 2 cubit garam
  • 6 kpg cheese slice SCS (original)
  • daun saderi/daun bawang secukupnya dihiris (utk optional)
    sedikit cincangan cili merah(optinal)

Cara menyediakan:

  1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bwg besar sehingga layu, kemudian masukkan rempah kari/kurma yg telah dibancuh dgn sedikit air dan dikacau sehingga sebati, biarkan sebentar.
  2. Masukkan daging cincang bersama dgn kentang dan dikacau rata..masak sehingga daging agak kering@ kentangnya empuk dan masukkan mix herb, sos tiram dan garam secukup rasa – kacau sebentar tutup api dan ketepi.
  3. Sementara itu, satukan telor, susu dan garam. Pukul hingga sebati.
  4. Celupkan kesemua roti tadi dalam adunan susu. Ramas-ramaskan kesemua roti hingga hancur dan bahagikan kepada 3 bahagian.
  5. Lenserkan margerin pada bekas tahan panas (*zana guna loyang 8x8 inci )
    Masukkan 1/3 bahagian roti tadi, ratakan. Kemudian masukkan 1/2 inti daging tadi, ratakan.
  6. Kemudian masukkan lagi bahagian roti hancur tadi. Ratakan dan masukkan baki inti daging tadi dan ratakan jugak.
  7. Akhir sekali tutup dengan baki akhir 1/3 roti. Susunkan cheese slice dan taburkan dgn hirisan daun bwg/sadri dan cili merah.
  8. Bakar dengan api sederhana pd suhu 150`C(ikut pd oven msg2) selama 40 minit/hingga lidi yang dicucuk tidak melekat.
    *bolehlah dihidangkan bersama sos cili utk sarapan pagi..jemputlah!!..

Rabu, Disember 02, 2009

Sambal Goreng Kak Cik



Salam semua..jumpa lagi kite..sebenarnya sambal goreng nie..dibuat pada kuantiti yang agak banyak di kampong..,masa tu..adelah sorang makyong nie.. teringin nak makannya..jadi disebabkan kat kg ramai orang kita buat banyaklah!! Zana sebenarnya x lah pandai nak buatnya, tp dpt juga membuatnya sendiri...resepi & guidenye dari mysis in law “kak cik”dan dibawah nie resepi sambal goreng utk kuantiti yg sedikit lah..yea..zana olahkan semula hee..hee…
Bahan2nya:
  • 2 paket soon (pek yg kecil tu) }
  • 1 paket tahu pucuk } dipotong dan diremdam hingga lembut
  • 3 biji kentang ~ dipotong dadu
  • 1 paket tempe (yg bungkusan plastic)~dipotong dadu dan nipis sikit
  • 2 keping tahu basah~dipotong dadu jugak
  • 300gm udang basah yg tekah dibersihkan
  • 10 biji cili padi }
  • 2 biji cili merah (utk tambahan aje- x ubuh pon) } ~ dimayang kasar sikit
  • ½” halia } ~ dimayang nipis
  • 5 biji bawang merah }
  • 3 biji bawang putih }
  • Kicap manis & kicap masin secukupnya (agak2 lerr..)
  • Air asam jawa + sedikit belacan
Cara membuatnya:
  1. Terlebih dahulu…goreng kentang, tahu dan tempe sehingga masak kekuningan..pastu leh lah..
  2. Panaskan minyak dlm kuali – masaukan halia dan cili padi, goreng hingga agak layu
  3. Masukkan bawang putih dan digoreng lg diikuti bawang merah hingga layu
  4. Masukkan udang basah dan dikacau sehingga udang tu kemerah2an
  5. Kemudian masukkan pula tahu pucuk dan soon dan kacau lagi
  6. Masukkan bahan2 yang telah digoreng tadi (kentang, tempe & tahu)~kacau
  7. Barulah masukkan kicap manis & kicap masin secukupnya ~ dikacau sebati
  8. Last sekali barulah masukkan air asam jawa dan dikaup2kan atau dikirai2(betul kebhsa nie..hehe) ala macam wat beehoon tu…siap tutup api & lehlah dihidangkan.

    *p/s kalau nak bubuh petai, pedal atau hati ayam pun boleh..

Selasa, Disember 01, 2009

Pajeri Nenas


Assalamualaikum...hari ini zana nak tempekkan resepi "Pajeri Nenas" lauknya dah abis..dah..pon..
Bahan2nye:
  • Sebiji nenas Moris
  • 5 biji bawang merah*
  • 2 biji bawang putih*
  • 1" halia*
  • segenggam ikan bilis/2 sb udang kering*
  • 2 btg serai dititik
  • 1 sk halba+biji sawi
  • 1" kulit kayu manis
  • 6 sb rempah kari Baba`s(digaul dgn sedikit air)
  • 3 cwn santan pekat (dr sebiji kelapa)
  • 2 sb gula pasir
  • 2 sb kerisik
  • garam secukup rasa

Cara membuatnye:

  1. Nenas dibuang kulit dan dipotong kecil kemudian dicelur sekejap.
  2. Bahan2 * dikisar/ditumbuk
  3. Panaskan minyak ~ tumiskan bahan2 tumbuk, kulit kayu manis, halba dan serai sehingga naik aromanya.
  4. Masukkan rempah kari yang telah digaul dengan sedikit air dan dikacau rata.
  5. Kemudian barulah masukkan nenas diikuti kerisik, kacau supaya rempahnya x melekat pada kuali
  6. Masukkan santan dan rasakan dgn garam dan gula
  7. Masak sehingga kuahnya pekat dan naik minyak

Khamis, November 26, 2009

Kosui Pandan Lapis


Salam semua..."SELAMAT HARI RAYA ..EIDUL ADHA". Kuih "Kosui pandan lapis" nie zana buat malam tadi, untuk sarapan pagi ini...memang sedap dan sumbernya zana dapat dari blog kak Rinnchan.
Bahan2 lapis gula merah:
  • 1 1/2 cwn tepung gandum 1/2 cwn tepung ubi
  • 1 sudu makan tepung pulut
  • 1 cwn gula merah
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 3 cwn air
  • 2 camca teh air kapur makan

Cara-caranya:

  • 1. Kisar kesemua bahan.
  • 2. Tapis sekiranya masih terdapat tepung yang tidak larut sepenuhnya. Ketepikan.

Bahan2 lapis pandan:

  • 7 helai daun pandan
  • 150ml air
  • 3 /4 cwn gula pasir
  • 400ml air
  • sedikit pewarna hijau (optional)
  • 150gm tepung beras
  • 70gm tepung ubi
  • 1 camca teh air kapur makan

Cara membuatnya:

  • 1. Potong kecil2 daun pandan dan kisar bersama 150ml air.
  • 2. Tapis utk mendapatkan jus pandan.
  • 3. Campurkan kesemua bahan2 lain dan kisar.
  • 4. Tapis sekiranya masih terdapat tepung yang tidak hancur.

Cara2 utk mengukus:

  • 1. Panaskan pengukus. Jgn lupa balut tudung pengukus dgn kain
  • 2. Alas loyang dengan plastik dan sapukan sedikit minyak masak. Ini utk memudahkan kita mengeluarkan kuih. ( * zana guna loyang 9". )
  • 3. Sukat 1 1/2 cwn adunan gula merah dan tuang ke dalam loyang. Kukus 10min.
  • 4. Sukat 1 1/2 cwn aduanan pandan dan tuang ke atas lapisan lapis adunan gula merah tadi.
  • 5. Lapiskan satu persatu sehingga habis.
  • 6. Sejukkan sepenuhnya sebelum dipotong.
  • 7. Hidangkan dengan kelapa parut putih yg telah digaul dgn sedikit garam. (* Utk mengelakkan kelapa parut drpd cepat basi, kukus seketika)