Jumaat, November 20, 2009

Bercuti di Pulau Langkawi

Salam hari Jumaat..
14 nov 2009 – 16 nov 2009 Family Day yg di adakan oleh pihak syarikat PCC ke Pulau Langkawi. Aktiviti semasa di sana adalah bebas..aku dan family pergi “maingroove” ke “KILIM GEOFOREST PARK” ikut secara pakej..memang menyeronokkan dan boleh dikatakan puas & enjoylah!!..naik boat dari Tanjung Rhu mengambil masa lebih 2 jam… jalan masuk melalui tasik dan keluar melalui laut. Aku dan family dibawa melawat ke `Gua Buaya’ , `Gua Kelawar’ & melawat ke tempat belaan ikan dalam sangkar. Dalam perjalanan tu.. kami dibawa melalui kawasan pokok2 bakau yang banyak..dan dipinggiran pohon2 bakau tu terdapat banyak kera2 yang berkeliaran mencari makanan, ade yang pandai berenang dan juga dapat kami dpt melihat sepasang memerang yang sedang menangkap dan memakan ikan dan aku dibawa melihat burung2 helang yang leka menyambar makanan dilaut..dan bermacam2 lagilah!..kita lihat ye..sebahagian dari gambar2nye...

Dalam perjalanan ke "gua buaya" di sepanjang hutan pokok bakau terdapat banyak monyet aka kera yang duduk dipinggiran pohon bakau menunggu pengunjung memberi makanan..tengok tuu.. monyet pun pandai berenang/menyelam untuk mengambil makanan..yg tak tau berenang tunggu di darat., manakala yg pandai berang akan menyimpan makanan yang diambilnya dalam mulut dan makanannya akan dibagi2kan pd anak2 yg menunggu di darat.
Ini pula gambar benih dan buah "pokok bakau" ni kami jumpa semasa dalam perjalanan itu. Tengok buah bakau tuu..ia juga dikenali sebagai "dragon ball" oleh pelancung2 asing..ia boleh dibuat sebagai permainan susunan..kalau orang dulu2 kulit buah ni boleh direbus dan airnya dibuat "nila baju", tp x boleh dimakan...!! Benih tu pulak apabila tiba masanya ia akan gugur dan terpacak didasar laut..dan hiduplah ia sebagai pokok bakau...
Gambar ini pula..suasana di dalam "gua buaya", keadaannya memanglah gelap dan rendah aje..tp muatlah kalau bot2 kecil yg masuk..menurut org yg membawa kami gua buaya ni dulu asalnya memang banyak buaya..sesiapa yg masuk ke dalamnya alamat kulluhumlah jawabnya..hee..hee..
Perjalanan diteruskan utk ke "gua kelawar" jumpa dengan sepasang memerang yg sekornye sedang asyik memakan ikan dan sekor lagi sdg merehatkan diri...sebelum tu kami dibawa untuk melihat helang dikawasan helang..dimana burung2 helang tu turun untuk menyambar makanan yg ditaburkan oleh pengunjung...jom...kite lihat!!!


Lepas tu..kami singgah pulak di tempat pembelaan ikan2 dlm sangkar..tp gambarnya x leh nak poslah! sorry...
Masuk ke "gua kelawar"...bot x leh masuk..mula2 sekali jumpa bende nie lerr... dulu...kat dalamnye pulak ade laluan pejalan kaki..gelap tau..kena bawak touch light...hati2
kemudian kami jumpa dgn batu2 kapur yg terjadi dari air hujan...
inilah laluan keluarnye..plak...tengoktu gambar anak2ku..
haa..!!yg ini plak..he.. he..monyet aka kera sdg berteduh tuh..ari ujan..senang sekali!
dan sampai kepenghujungnya kami jumpa lagi dgn batu2 kapur tuuu..
Keluar dari gua kelawar hujan pun turun dgn lebatnya...naik bot, kena pakai safety jaket krn nak balik melalui jalan laut...dlm perjalan balik kami dpt lihat Pulau Kasut dan jumpa dgn beberapa org nelayan sdg leka menaikkan ikan dr jaringnye..memang menyeronokkan enjoy!! lupa sekejap sedihku ini...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan