Rabu, Mei 09, 2012

Assalammualaikum pada semua rakan2 blogger yg berkunjung, diharap hari nie semuanya sihat dan dapat menjalani tugasan di rumah mahu pun tugasan di pejabat..Sebenarnya kuih nie zana buat untuk minum petang minggu lepas,.. terlambat nak di n3kan kat sini :D mungkin dah ramai yg mencubanya kuihnya memang sedap dan terasa lemak manis jee..resepinya amik dari dapur Ana wahid, resepi asalnya dari Cik Mat Gebu, pd rakan2 yg belum pernah mencuba bolehlah membuatnya...ok! layannn....

Kuih Bakar Labu @ Bingka Labu
(sumber: anawahid, resepi: cmg)

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 5 biji telur (zana buh 3 biji telur grid `A')
  • 500 ml santan (atau 200 ml santan kotak + 300 ml air)
  • 200 g tepung gandum
  • 180 g gula halus (nak manis boleh tambah sikit lagi)
  • 1/2 camca teh garam
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 450 g labu manis, kukus hingga lembut dan lecek hingga halus
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran (8 x 8 x 3 ) inci dengan mentega, alas dasar tin dengan aluminium foil, lenser juga permukaan aluminium foil tadi (kalau nak kuih kelihatan tinggi, boleh guna tin (7 x7 x 3) inci. Ketepikan...
  2. Satukan bahan2 diatas kecuali labu lecek, dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan labu lecek, kacau hingga rata.
  3. Tuang dalam tin yang telah disiapkan tadi. Bakar selama 40 - 45 minit atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  4. Keluarkan dari oven setelah kuih masak. Biar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin. Potong ikut kreativiti masing2 dan hidangkan.


2 ulasan:

  1. wah sedapnya kuih bakar Zana
    kalau rajin mehlah singgah blog akak

    BalasPadam
  2. berseri-seri kuih bakar labu tu dihiasi bunga sekuntum... mesti sedap tu..

    BalasPadam