Khamis, Disember 22, 2011

Blended Orange Cake

Assalamualaikum...semua bersua kembalii...dah hampir 2 minggu zana x update blog ini... lewat lgiiiiiiii...adoiiii dah ujung2 taun ni keja lak melambak-lambak, ni zana pun ngah demam/selsema/batuk (3in1) hehehe poning2 palo ni. Oklah! zana maleh nak cakap banyak memandangkan air hidungku ni dah meleleh geli, tp apokan dayo zana terpakso gagahkan jugak utk mengupdatekannyoo..demi blog ni. Hari ni zana nak n3kan kek oren blended yg zana buat semalam, resepinya zana amik dari rumah Hana..yg dah lama menyepikan diri tu...kemana tah dia menghilang...juga tkasih pd rakan2 yg sudi berkongsikan resepi ini.
Blended Orange Cake
(resepi asal dari KakFida MyR)
sumber: Hana

Bahan-bahan:

  • 1 bji buah limau - hana perah ambil jus, kulit ambil yg kaler oren shj utk elakkan kek pahit
  • 1 cawan minyak - hana letak 1/2 cwn butter cair, 1/2 cwn myk msk biasa
  • 2 cawan gula halus- hana letak 11/4 cwn - next time nk kurangkan 1 cwn je
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum* - hana guna tepung SRF + 1sk baking powder
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )


Cara-cara:

  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
  2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  5. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.



1 ulasan:

  1. kek yg senang tp naik gebu kan..tp ank2 tak suka..hehe,

    BalasPadam