Rabu, Jun 01, 2011

N3ku Di malam Hari...Upside Down Pizza...


Assalammualaikum...n selamat malam semua... bersua lg kite.. Pejam celik2 dah pun masuk bulan Jun sekejap aje masa berlalu silih berganti. Musim cuti sekolah adalah musim orang kawin, sana sini buat kenduri, hampir setiap minggu...Oppps cukup! n3 zana mlm nie ialah menu yg dah terlepas buat hari sabtu ari tu.. resepinya zana amik kat rumah sariyusa..tengok menarik aje, so..kena cubalah!

Upside-Down Pizza
(sumber: Sariyusa , resepi: Tun Telani)

Dough

2 biji telur
1 cawan fresh milk
1 cawan tepung gandum
1 sb minyak (saya guna minyak zaitun)
1/2 sk garam
- gaul sebati (saya guna hand whisk) semua bahan.
- sedia untuk diguna
Inti
100gm daging cincang
4 -5 batang sosej- hiris (lagi banyak lagi sedap)
1/2 tin cendawan butang- hiris
1/2 bawang besar- dadu
3 ulas bawang putih- hiris halus (saya cincang jer)
2 sb tomato puree (saya letak 100gm/1 tin kecil)
1 sb oregano (saya tambah ¼ biji lada benggala hijau didadu)
garam secukup rasa.

Cara2nya:
1. Tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu
2. Masukkan ayam dan tumis sampai ayam masak (boleh ganti dengan daging cincang)
3. Masukkan sosej, cendawan, dan tomato puree ~ masak sekejap dan masukkan lada benggala
4. Gaulkan oregano dan perasakan dgn sedikit garam. (jika suka boleh tambah bahan-bahan lain seperti sayur campur )
5. Taburan Keju cheddar secukupnya
Cara Penyediaan:

Panaskan oven 180 degree . Letakkan inti dalam Loyang 9"dia, tabur cheese atas filling. Curahkan adunan 'dough' kat atas. Bakar selama 25 minit, hingga keperangan.(saya bakar 30 minit) Biarkan selama 5 minit sebelum dipotong dan hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan